Dette website bruger cookies til at forbedre din brugeroplevelse. Ved at bruge dette website accepterer du brugen af cookies.

Dæk

Når dækkene fra biler, busser og lastbiler er blevet slidt ned, kan de indsamles og bruges igen. De fleste dæk bliver kørt til fabrikker, som laver dem om til gummipulver.

Dæk- og autobranchen lavede i 1995 en aftale med Miljøstyrelsen. Aftalen går ud på, at de brugte dæk bliver taget tilbage, når de er slidt op. Det betyder, at mekanikeren tager de gamle dæk, når han sætter nye på. Aftalen bliver betalt ved, at kunderne skal betale lidt ekstra, når de køber nye dæk.

Da aftalen blev lavet, håbede man at kunne indsamle 80 % af de brugte dæk. I 2014 indsamlede man 98 % af dækkene (dbfr.dk).

De fleste dæk bliver kørt til fabrikker, hvor man sorterer tingene fra hinanden. Stålet går til omsmeltning sammen med andet genbrugsstål. Gummiet knuser man til pulver. Gummipulveret kan man bruge til underlag til tæpper, gummihjul, bremsebelægninger og nye dæk. Du kender dem måske også som underlag på lege- eller sportspladser, fx til fodbold eller basketball?

De bedste dæk eksporterer man til lande, hvor man ikke har samme skrappe sikkerhedskrav til dæk som herhjemme. Andre dæk får et nyt lag gummi, så de kan bruges lidt længere tid.

Nye dæk laves af olie, og når man genbruger dæk, sparer man store mængder energi. Man sparer 98 % af energiforbruget ved at bruge genbrugsgummi i stedet for nyt gummi.

Hvis man brænder dæk, får man kun 16 % af den energi, der oprindeligt har været brugt til at producere dækket.

Kilder:

http://www.genan.dk/baeredygtighed/livscyklusvurdering/

Del denne side med andre