Dette website bruger cookies til at forbedre din brugeroplevelse. Ved at bruge dette website accepterer du brugen af cookies.

Baselkonventionen

Basel-konventionen er en international aftale, der fastsætter regler for bevægelser over grænser med farlig affald. Dette kan være elektronik, kemikalier, transportmidler og spildprodukter fra affaldsforbrænding.

En konvention er et dokument, der bygger på vedtagne og almindeligvis generelt accepterede regler, standarder, overenskomster og kriterier, som kan have udviklet sig gennem tiderne.

Konventioner laves ofte i FN-systemer, hvor alle 192 medlemslande aftaler et regelsæt, som alle lande skal efterleve. Måske kender du konventionen om menneskerettigheder, børns rettigheder og lignende?

Basel-konventionen om er en international konvention. Den hører under FN's miljøorganisation UNEP. Den har fået sit navn efter byen Basel i Schweiz, og fastsætter regler for handel over grænser med farlig affald.

I konventionen står der, at OECD-landene ikke må eksportere farligt affald til ikke-OECD-lande. Dette er for at sikre, at de rige lande ikke bare bruger de fattige lande som losseplads for deres farlige affald. Det farlige affald må kun eksporteres, hvis der forligger en speciel aftale, som er godkendt af myndighederne i import- såvel som eksportlandet inden forsendelsen. Derudover forpligter hvert medlemsland sig til at sørge for, at landet har den nødvendige nationale lovgivning og kontrolorganer til at holde styr på, at Basel-konventionen bliver efterlevet og overholdt, og medlemslandene forpligter sig til at sørge for, at landets farlige affald håndteres korrekt. Desuden forventes det at landene minimerer mængden af affald, der bliver eksporteret over landets grænser og i stedet sørger for, at det farlige affald bliver behandlet så tæt på oprindelsesstedet som muligt. Sidst, men ikke mindst, forventes det, at landene sørger for affaldsforebyggelse. Basel-konventionen er årsagen til, at Danmark ikke må sende brugt elektronik, kemikalier, pesticider og gamle biler og tog til for eksempel Iran, Indien, Nigeria og Kina.

Der er forskellige syn på, hvorvidt skibe er omfattet af Basel-konventionen, og konventionen skelner også mellem hvorvidt affaldet er funktionsdygtigt eller ej. Derfor er det tilladt at sælge:

  • Brugte tog til Iran, selv de er fyldt med asbest
  • Skibe til ophugning i Indien
  • Forældet elektronik til Afrika og Mellemøsten, så længe der kan sættes strøm til apparatet
  • Pesticider til Afrika, selv om de ikke er miljøgodkendte i OECD-landene.

Dette findes der mange eksempler på – også fra Danmark.

Del denne side med andre